چگونه سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم – Med Reach


در اینجا چند راه برای تقویت ایمنی و پیشگیری از بیماری وجود دارد

چگونه می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید؟ سیستم ایمنی شما می تواند از شما در برابر میکروارگانیسم های بیماری زا محافظت کند. گاهی اوقات شکست می خورد. یک میکروب می تواند به بدن شما نفوذ کند و شما را بیمار کند. آیا می توانید مداخله کنید و سیستم ایمنی خود را بهبود ببخشید؟ اگر رژیم غذایی خود را بهبود بخشید چه؟ می توانید ویتامین ها و داروهای گیاهی خاصی مصرف کنید. همچنین می توانید برای بهبود پاسخ ایمنی خود تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید.

برای بهبود سیستم ایمنی خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

اگرچه ایده از افزایش ایمنی شما جذاب به نظر می رسد، رسیدن به این شاهکار به دلایل زیادی چالش برانگیز بوده است. سیستم ایمنی یک سیستم است و نه یک موجود فردی. برای عملکرد صحیح نیاز به هماهنگی و تعادل دارد. محققان هنوز باید ماهیت پیچیده و ارتباط متقابل سیستم ایمنی را به طور کامل درک کنند. هیچ ارتباط مستقیم و علمی بین سبک زندگی و بهبود عملکرد سیستم ایمنی وجود ندارد.

با این حال، این بدان معنا نیست که تأثیرات سبک زندگی بر سیستم ایمنی نباید مورد بررسی قرار گیرد. محققان در حال حاضر در حال بررسی تاثیر رژیم غذایی، ورزش و استرس روانی بر سیستم ایمنی، هم در انسان و هم در حیوانات هستند. ارزش در نظر گرفتن استراتژی های کلی زندگی سالم را دارد که احتمالاً عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و مزایای سلامتی ثابت شده دیگری نیز دارد.

مصونیت در محل کار دو باکتری که باعث سوزاک می شوند نمی توانند توسط فاگوسیت بزرگی به نام نوتروفیل که آنها را می بلعد و می کشند، شکست دهند.

راه های سالم برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سبک زندگی سالم را انتخاب کنید. این اولین خط دفاعی شماست. پیروی از دستورالعمل های سلامتی بهترین راه برای حفظ سلامت سیستم ایمنی شماست. سیستم ایمنی شما و هر قسمت از بدن شما زمانی بهتر کار می کند که از محیط محافظت شده باشید و با استراتژی های زندگی سالم مانند این ها حمایت شوید.

  • سیگار نکش
  • میوه و سبزیجات زیاد مصرف کنید.
  • به طور منظم تمرین کن.
  • حفظ الف وزن بدن سالم
  • در مصرف الکل نباید زیاده روی کرد.
  • به اندازه کافی خوابیدن.
  • از عفونت جلوگیری کنید با شستن مرتب دست ها و پختن کامل گوشت.
  • استرس را کاهش دهید.
  • اطمینان حاصل کنید که با تمام واکسن های توصیه شده به روز هستید. واکسن ها سیستم ایمنی شما را تقویت می کنند و از ریشه یابی عفونت ها در بدن جلوگیری می کنند.

راه های سالم برای افزایش ایمنی

بسیاری از محصولات ادعا می کنند که ایمنی را افزایش می دهند یا از آن حمایت می کنند. از نظر علمی، ایده تقویت ایمنی می تواند عملی تر باشد. ایده های بهتری نسبت به افزایش تعداد سلول های بدن شما وجود دارد، چه سلول های ایمنی و چه سلول های دیگر، اما ایده های بهتری از افزایش تعداد سلول های بدن شما وجود دارد. دوپینگ خون تمرینی است که در آن ورزشکاران خون را به بدن خود پمپاژ می کنند تا تعداد و عملکرد سلول های خونی خود را بهبود بخشند. این می تواند منجر به سکته مغزی شود.

افزایش سلول های سیستم ایمنی بدن دشوار است. بسیاری از انواع سلول های ایمنی به میکروب های مختلف واکنش نشان می دهند. چه سلول هایی را باید بهبود بخشید و چه تعداد؟ دانشمندان هنوز پاسخی برای آن پیدا نکرده اند. بدن به طور مداوم سلول های ایمنی تولید می کند، چیزی که دانشمندان می دانند. لنفوسیت های بسیار بیشتری نسبت به آنچه که می تواند استفاده کند تولید می کند. سلول های اضافی توسط یک فرآیند طبیعی به نام آپوپتوز حذف می شوند که به آنها اجازه می دهد بمیرند. برخی از این سلول‌ها قبل از اینکه عملی را ببینند حذف خواهند شد. بقیه پس از پیروزی در نبرد حذف خواهند شد. غیرممکن است که بدانید به چه تعداد سلول یا ترکیب بهینه سلول‌هایی که سیستم ایمنی برای بهترین عملکرد خود نیاز دارد، نیاز است.

سن و سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن ما با افزایش سن کاهش می یابد. این منجر به عفونت و سرطان بیشتر می شود. بروز بیماری های مرتبط با افزایش سن با افزایش امید به زندگی در کشورهای توسعه یافته افزایش یافته است.

اگرچه برخی از افراد عمر طولانی تری دارند، اما مطالعات بسیاری نشان داده اند که افراد مسن بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های عفونی هستند. عفونت های تنفسی علت اصلی مرگ و میر در افراد بالای 65 سال است. دانشمندان معتقدند افزایش خطر به دلیل کاهش سلول های T است. این می تواند ناشی از آتروفی تیموس و سلول های T کمتری باشد که با عفونت مبارزه می کنند. مشخص نیست که آیا این افت در عملکرد سلول T یا سایر عوامل عامل آن است یا خیر. برخی دیگر کنجکاو هستند که آیا مغز استخوان در تولید سلول‌های بنیادی که سلول‌های سیستم ایمنی را به وجود می‌آورند کارایی کمتری دارد یا خیر.

پاسخ ایمنی افراد مسن به واکسن ها کاهش توانایی آنها در مبارزه با عفونت ها را نشان داده است. مطالعات روی واکسن‌های آنفولانزا نشان داد که این واکسن برای افراد مسن‌تر از کودکان سالم کمتر مؤثر است. واکسیناسیون برای S. در مقایسه با عدم واکسیناسیون، ذات الریه به طور قابل توجهی میزان مرگ و میر و بیماری را در افراد مسن کاهش داده است.

بین تغذیه و ایمنی در سالمندان ارتباط وجود دارد. سوء تغذیه ریز مغذی ها نوعی از سوء تغذیه است که حتی در کشورهای ثروتمند نیز دیده می شود. سالمندان ممکن است از سوء تغذیه ریز مغذی رنج ببرند. این زمانی است که آنها کمبود ویتامین های ضروری و مواد معدنی کمیاب را دارند که می توان از رژیم غذایی آنها به دست آورد. افراد بالای 65 سال کمتر غذا می خورند و تنوع کمتری در وعده های غذایی خود دارند. مهم است که بپرسید آیا مکمل های غذایی می توانند به سالمندان کمک کنند تا سیستم ایمنی سالمی داشته باشند. اگر بالای 50 سال دارید، باید این سوال را با پزشک خود در میان بگذارید.

سیستم ایمنی و رژیم غذایی شما

ارتش سیستم ایمنی بدن مانند هر نیروی جنگی دیگری روی شکم حرکت می کند. تغذیه خوب و مداوم برای رزمندگان سیستم ایمنی ضروری است. دانشمندان می دانند که افرادی که فقیر و سوء تغذیه هستند بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های عفونی هستند. محققان نمی دانند که آیا برخی از عوامل رژیمی مانند غذاهای فرآوری شده و سطوح بالای قند ساده بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر منفی می گذارد یا خیر. اثرات تغذیه بر سیستم ایمنی انسان هنوز به خوبی شناخته نشده است.

برخی از شواهد نشان می دهد که قطعی است کمبود ریز مغذی ها (به عنوان مثال، کمبود روی، سلنیوم و آهن، مس و ویتامین A، B6 و C) پاسخ ایمنی را در حیوانات تغییر می دهد. این در یک لوله آزمایش اندازه گیری شد. اثرات تغییرات سیستم ایمنی بر سلامت حیوانات کمتر مشخص است. با این حال، کمبودهای مشابه هنوز بر روی پاسخ های ایمنی انسان ارزیابی نشده است.

چه کاری می توانید انجام دهید تا مطمئن شوید رژیم غذایی شما موفق است؟ شما ممکن است نگران باشید که شما رژیم غذایی ریزمغذی های کافی برای شما فراهم نمی کند. مگا دوز یک ویتامین کار نمی کند. همه ویتامین ها برابر نیستند.

با گیاهان و مکمل ها سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

بسیاری از داروهای گیاهی و قرصی را در یک فروشگاه مواد غذایی خواهید یافت که ادعا می کنند ایمنی شما را تقویت می کنند یا از آن حمایت می کنند. در حالی که برخی از آماده سازی ها ممکن است اجزای خاصی از سیستم ایمنی را تغییر دهند، شواهدی وجود ندارد که نشان دهد آنها ایمنی شما را تا حدی افزایش می دهند که از بیماری و عفونت محافظت می کنید. تعیین اینکه آیا یک گیاه یا هر ماده دیگری می تواند ایمنی را افزایش دهد دشوار است. برای مثال، دانشمندان مطمئن نیستند که آیا گیاهی که سطح آنتی بادی‌ها را در خون افزایش می‌دهد واقعاً برای ایمنی کلی مفید است یا خیر.

استرس و عملکرد سیستم ایمنی

پزشکی مدرن رابطه نزدیک بین ذهن و بدن را تشخیص می دهد. استرس عاطفی می تواند باعث طیف وسیعی از بیماری ها مانند ناراحتی معده، بیماری قلبی و کهیر شود. علیرغم این چالش ها، دانشمندان همچنان به مطالعه رابطه بین سطح استرس و عملکرد سیستم ایمنی.

تعریف استرس سخت است. ممکن است یک فرد یک موقعیت استرس زا را استرس زا درک کند، اما برای دیگری متفاوت است. برای افراد دشوار است که بفهمند وقتی در معرض موقعیت های استرس زا قرار می گیرند چقدر استرس دارند. دانشمندان نمی توانند تشخیص دهند که آیا درک ذهنی از استرس درست است یا خیر. در حالی که دانشمند فقط می تواند معیارهای مرتبط با استرس، مانند ضربان قلب را اندازه گیری کند، ممکن است عوامل دیگری را نیز منعکس کند.

دانشمندانی که اثرات استرس بر عملکرد سیستم ایمنی را مطالعه می کنند، بر روی یک عامل استرس زا کوتاه مدت تمرکز نمی کنند. در عوض، آن‌ها به عوامل استرس‌زای پایدارتر و طولانی‌مدت‌تر که به عنوان استرس مزمن شناخته می‌شوند، نگاه می‌کنند. اینها شامل روابط با خانواده و دوستان، و همچنین چالش‌های مداوم برای توانایی فرد در انجام کار خوب است. اکنون دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا استرس مزمن می تواند به سیستم ایمنی آسیب برساند یا خیر.

انجام چیزی که دانشمندان آن را «آزمایش کنترل شده» در انسان می نامند دشوار است. دانشمندان می توانند یک چیز را تغییر دهند، مانند مقدار یک ماده شیمیایی، و سپس تأثیر آن را بر پدیده قابل اندازه گیری دیگری اندازه گیری کنند. به عنوان مثال، دانشمندان می‌توانند مقدار آنتی‌بادی‌هایی را که توسط سلول‌های خاص سیستم ایمنی تولید می‌شوند، زمانی که در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرند، تنظیم کنند. این نوع کنترل در یک حیوان زنده و حتی بیشتر در یک انسان غیرممکن است. عوامل متعدد دیگری همزمان با اندازه گیری ها اتفاق می افتد.

علیرغم چالش های اجتناب ناپذیر در اندازه گیری رابطه استرس با ایمنی، دانشمندان در حال پیشرفت زیادی هستند.

آیا می توان به دلیل سرماخوردگی سیستم ایمنی ضعیفی داشت؟

تقریباً همه مادران این را می دانند: “کت نپوش، سرما می خوری!” راست میگی؟ بعید است، زیرا قرار گرفتن در معرض دمای نسبتاً سرد آسیب پذیری شما را در برابر عفونت افزایش نمی دهد. زمستان به دو دلیل به «فصل سرما و آنفولانزا» معروف است. مشخصه فصل زمستان افرادی است که زمان بیشتری را در داخل خانه می گذرانند و در تماس نزدیک با دیگران هستند که می توانند میکروب های آنها را پخش کنند. احتمال اینکه ویروس آنفولانزا در هوای سردتر و کمتر مرطوب باقی بماند بیشتر است.

محققان هنوز به این سوال در جمعیت های مختلف علاقه مند هستند. تحقیقات روی موش ها نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض سرما ممکن است توانایی موش ها را برای مبارزه با عفونت کاهش دهد. در مورد انسان ها چطور؟ دانشمندان آزمایشاتی را انجام داده اند که در آن داوطلبان به طور موقت در آب سرد غوطه ور شده و برای مدت کوتاهی در دمای زیر یخبندان برهنه مانده اند. آنها هم افراد مستقر در قطب جنوب و هم اکتشافات راکی ​​کانادا را مطالعه کرده اند. آنها نتایج متفاوتی دارند. محققان دریافتند که اسکی‌بازان رقابتی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های تنفسی فوقانی ناشی از ورزش در شرایط سرد هستند. با این حال، مشخص نیست که آیا این به دلیل قرار گرفتن در معرض سرما یا عوامل دیگری مانند ورزش شدید یا هوای خشک است.

محققان کانادایی صدها مقاله پزشکی در این زمینه را بررسی کرده‌اند و برخی از تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که قرار گرفتن در معرض سرمای متوسط ​​هیچ اثر نامطلوبی بر سیستم ایمنی بدن ندارد. آیا وقتی هوا سرد می شود باید بسته بندی کنید؟ اگر احساس ناراحتی می کنید یا می خواهید برای مدت طولانی بیرون باشید، بله. نگران مصونیت نباشید

ورزش: برای ایمنی بدن خوب است یا بد؟

ورزش منظم جزء کلیدی زندگی سالم است. ورزش منظم سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد، فشار خون را کاهش می دهد، وزن بدن را کنترل می کند و از شما در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می کند. آیا می توان به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرد و آن را سالم نگه داشت؟ ورزش، درست مانند یک رژیم غذایی سالم می تواند به حفظ یک سیستم ایمنی سالم کمک کند.