تغییر به سمت شرق و ظهور «کوچه دیکسی»


از آنجایی که سیاره به دگرگونی عمیق زیست‌محیطی خود که ناشی از تغییرات آب و هوایی است ادامه می‌دهد، توزیع جغرافیایی و شدت رویدادهای شدید آب و هوایی مانند گردبادها دستخوش دگردیسی به همان اندازه مخرب در سراسر ایالات متحده است. در حالی که منطقه سنتی “Tornado Alley” که در دشت های بزرگ قرار دارد، به عنوان یک زمین پرورش فعال برای این ستون های هوای چرخش خشونت آمیز باقی مانده است، داده های هشدار دهنده جدید نشان می دهد که یک تغییر آشکار به سمت شرق به سمت جنوب شرقی در حال حاضر به خوبی در حال انجام است.

این دالان نوظهور “کوچه دیکسی” که از شرق تگزاس تا ایالت های جنوبی عمیق مانند می سی سی پی، آلاباما و جورجیا امتداد دارد، طی دو دهه گذشته افزایش قابل توجهی در فعالیت های گردباد با شدت بالا داشته است. جوامعی که زمانی نسبتاً ایمن از ویرانگرترین چرخش ها به شمار می رفتند، اکنون کاملاً در تیررس برخی از وحشیانه ترین حوادث باد کشور قرار دارند.

حقایق شگفت‌انگیز هستند – می‌سی‌سی‌پی با 303 گردباد با رتبه EF2 یا بالاتر در مقیاس پیشرفته فوجیتا از سال 2004 تا 2023، رهبری همه ایالت‌ها را به دست آورد که نسبت به دوره 20 ساله قبل، 77 درصد افزایش خیره کننده داشته است. آلاباما با 277 گردباد خشن با 62 درصد افزایش در رتبه سوم قرار گرفت. حتی 194 گردباد با شدت بالا در گرجستان در مقایسه با دهه های گذشته افزایش 63 درصدی را نشان دادند.

دکتر مایکل لوری، کارشناس علمی آب و هوای سخت در دانشگاه اوکلاهاما، اظهار داشت: «خطوط روند واضح و هشیارکننده هستند. شرایط جوی که قبلاً شدیدترین رویدادهای گردباد را در کریدور سنتی دشت متمرکز می کرد، سوگیری جغرافیایی را به سمت یک منطقه کاملاً جدید پرخطر به نام «کوچه دیکسی» تغییر می دهد. این الگویی است که به دنبال پیش‌بینی‌های تغییرات آب و هوایی است که تغییرات چشمگیری را در بدترین آب‌وهوای ما تحمیل می‌کند.»

در سطح محلی، اثرات این مهاجرت گردباد به سمت شرق برای بسیاری از جوامع فاجعه بار نبوده است. مناطق شهری بیرمنگام-هوور و هاتسبورگ در آلاباما و می سی سی پی به ترتیب شاهد بیشترین جهش ها با 19 و 18 گردباد با شدت بالا در طول دوره 2004-2023 بودند. بسیاری از شهرهای دیگر در سراسر آرکانزاس، تنسی، لوئیزیانا و کارولیناس به فهرست رو به رشد مراکز جمعیتی پیوستند که با هجوم فزاینده شدیدترین طوفان‌های باد طبیعت روبرو هستند.

در مقابل، علیرغم جذب ده‌ها گردباد به طور کلی، متروهای اصلی در کوچه تورنادو سنتی مانند هیوستون و ایندیاناپولیس در 20 سال گذشته در واقع کاهش فعالیت طوفان با شدت بالا را تجربه کردند. این تغییر گارد بر ضرورت آماده سازی جمعیت متراکم و زیرساخت جنوب شرقی برای دوره جدیدی از مجازات پایدار از EF2 و گردبادهای بالاتر تاکید می کند.

سارا جگرز، محقق ارشد رویدادهای آب و هوایی شدید در آزمایشگاه طوفان‌های شدید NOAA، توضیح می‌دهد: «ما در دهه گذشته شاهد تثبیت الگوی کوچه دیکسی بوده‌ایم، اما داده‌های 20 ساله ماندگاری آن را به عنوان یک راهروی منحصربه‌فرد پرخطر ثابت می‌کند. “شرایط جوی که رطوبت کافی خلیج را می خورد در حالی که با الگوهای باد جریان جت مخالف در بالا برخورد می کند، محیطی حاصلخیز برای نوع شکل گیری گردباد انفجاری و پر برخوردی که هر بهار شاهد تکرار آن در این منطقه هستیم، ایجاد می کند.”

چه چیزی باعث ظهور کوچه دیکسی می شود؟

در حالی که پیچیدگی نیروهای هواشناسی شکل دهنده پیدایش گردباد به طور کامل شناخته نشده است، ادغام اجزای مهم آب و هوایی در سراسر جنوب شرق آمریکا سرنخ هایی را ارائه می دهد که چرا این منطقه در دهه های اخیر مستعد طوفان های خشن شده است.

از آنجایی که بخش‌های قابل توجهی از ایالات متحده گرمای هوا را تجربه می‌کنند، خلیج مکزیک به عنوان یک کاتالیزور ستاره سنگی برای ناپایداری جو و انرژی همرفتی عمل کرده است. هرچه آب گرمتر باشد، رطوبت قابل بارش بیشتری به توده های هوای متلاطم که از جنوب شرقی عبور می کنند پمپ می شود. این امر به محیط کلی ترمودینامیکی کمک می‌کند و بی‌ثباتی را در یک راه‌اندازی رسیده برای جریان‌های چرخشی انفجاری و رعد و برق‌های ابرسلولی افزایش می‌دهد.

در همین حال، تلاقی جریان های مختلف هوا و سرعت باد در اتمسفر بالا و پایین در نزدیکی منطقه پرجمعیت “دیکسی” ایالات متحده، شرایط ایده آلی را ایجاد می کند که به برش باد معروف است. این همگرایی شدید بردارهای جوی به تحریک چرخش و گرداب کشیده مورد نیاز برای تشکیل گردبادها کمک می کند. اثر خالص یک حلقه بازخورد خود تداومی است که توسط دمای فزاینده گرم اقیانوس و تشدید برش باد در یک مکان جغرافیایی برای بدترین طوفان‌های باد طبیعت ایجاد می‌شود.

جگرز می افزاید: «ما در طول 50 سال گذشته شاهد افزایش 1 تا 2 درجه فارنهایت دما در سراسر خلیج بوده ایم که انرژی جوی بیشتری را برای کار با آن فراهم می کند. ارتباط مستقیمی بین گرم شدن و افزایش بردارهای برشی باد سطح پایین در سراسر جنوب شرقی وجود دارد که محیط‌هایی که ابرسلول‌های در حال چرخش شدید را از آن تغذیه می‌کنند، وجود دارد.

علاوه بر این، فرکانس کلی شرایط محیطی به نفع تشکیل گردباد در عرض های جغرافیایی پایین ایالات متحده در حال افزایش است. داده‌های NOAA نشان می‌دهد که سال گردباد 2023 در رتبه هشتم از نظر تعداد کل گردبادها قرار گرفته است و به روند صعودی طولانی مدت مشهود ادامه می‌دهد. در حالی که وقوع گردبادهای EF4 و EF5 گران‌قیمت نسبتاً ثابت مانده‌اند، رتبه‌بندی‌های با شدت پایین‌تر مانند پیچ‌شکن‌های EF2 و EF3 در حال حاضر بیش از 16٪ از همه رویدادها را در سال در مقایسه با حدود 12٪ در اوایل دهه 2000 در بر می‌گیرند.

لوری با جدیت می گوید: «افزایش کلی در تعداد گردبادهای سالانه و تمرکز جغرافیایی رویدادهای با رتبه بالاتر، تصویر شومی را با تداوم دماهای گرمتر ترسیم می کند. مناطقی مانند کوچه دیکسی نه تنها باید برای رویدادهای مکرر گردباد آماده شوند، بلکه احتمال بیشتری برای پیچش‌های خشن و طولانی با تأثیرات ویرانگر همتراز با برخی از بدترین شیوع در تاریخ است.»

نیاز فوری برای تقویت تاب آوری

با ادامه شرایط جوی که خزش شدیدترین خوشه‌های گردباد آمریکا را به سمت شرق ممکن می‌کند، جوامع در سراسر جنوب شرقی با فوریت فزاینده‌ای برای افزایش انعطاف‌پذیری و آمادگی قبل از حملات مرگبار بعدی مواجه هستند. با افزایش تعداد و شدت گردبادها همراه با رشد ثابت جمعیت، مشخصات ریسک منطقه به طور تصاعدی افزایش یافته است.

جگرز می‌گوید: «ما در سال‌های اخیر شاهد افزایش هشداردهنده تلفات و معیارهای خسارت ناشی از گردباد بوده‌ایم. بیش از 90 درصد از تلفات و تلفات ناشی از گردبادها را می توان فقط به دسته EF2 یا بالاتر نسبت داد، دقیقاً نوع آب و هوای شدیدی که در سرتاسر کوچه دیکسی مشاهده می کنیم.

علیرغم تلاش‌های طولانی مدت فدرال از طریق برنامه ایجاد زیرساخت‌ها و جوامع انعطاف‌پذیر FEMA (BRIC) برای تشویق تلاش‌های کاهش خطر در سراسر کشور، کارشناسان استدلال می‌کنند که بسیاری از مناطق مستعد گردباد به طرز تاسف‌باری برای هجوم تجمع آماده نیستند. ارتقای انعطاف‌پذیری رایج مانند پناهگاه‌های طوفان مسکونی، سیستم‌های هشدار اولیه بهبودیافته، استانداردهای ساخت‌وساز با کد بالاتر، و حفاظ‌های پوشش گیاهی در بخش‌های وسیعی از مناطق در معرض خطر به شدت کم‌بود یا وجود ندارند.

در سال‌های آینده، شهرهایی مانند بیرمنگام، جکسون، ممفیس و سایرین با انتخاب‌های سختی برای تخصیص منابع مالی رو به کاهش شهرداری به منظور دفاع از جمعیت خود در برابر افزایش پیش‌بینی‌شده در رویدادهای گردباد با شدت بالا مواجه خواهند شد. شکست در اولویت قرار دادن سخت شدن پیشگیرانه و قابلیت های واکنش می تواند به طور فاجعه آمیزی هزینه بر باشد زیرا تغییرات زمین ساختی در بدترین طوفان های باد آمریکا به داخل ادامه می یابد.

لوری هشدار می‌دهد: «در حالی که پیچیدگی‌های تغییر آب و هوا می‌تواند انتزاعی به نظر برسد، پارادایم خطر فزاینده ناشی از ظهور Dixie Alley یک چالش وجودی است که جوامع بولت باید مستقیماً با آن مقابله کنند. “توجه به هشدارهای امروز از طریق اقدامات تاب آوری، سرمایه گذاری است که در مقایسه با بازسازی دائمی در پی فجایع مکرر گردباد با تاثیر زیاد، کم رنگ است.”



منبع